Εξηγήσεις για τις
δηλώσεις του υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη σχετικά
με τη νέα κρατική ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θέλει να δημιουργήσει ζητούν οι Iταλοί
της Ferrovie dello Stato Italiane. Oι νέοι επενδυτές, που
συμφώνησαν
να αποκτήσουν το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μόλις στα μέσα του περασμένου μήνα,
ζήτησαν με επιστολή, αλλά και με παραστάσεις, εξηγήσεις σχετικά με τις
δηλώσεις Σπίρτζη στη Θεσσαλονίκη.
Επίσης, σύμφωνα με
αξιόπιστες πληροφορίες, η διοίκηση της Ferrovie ζητεί πληροφορίες
σχετικά με τον πόλεμο των ανακοινώσεων, αλλά και τα εξώδικα που έχουν
ανταλλαγεί μεταξύ της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των συνδικαλιστών της
Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ).
Σε ό,τι αφορά τις
δηλώσεις του ο κ. Σπίρτζης ανέφερε πρόσφατα ότι, υπό προϋποθέσεις, ο ΟΣΕ
και όχι η ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως είχε υποστηρίξει η ηγεσία της, θα μπορούσε να
λάβει μια άδεια επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η διατύπωση ωστόσο ήταν
«πονηρή», καθώς, όπως προσέθετε ο υπουργός, κάτι τέτοιο θα γίνονταν
μόνον στην περίπτωση που οι Ιταλοί εγκατέλειπαν το έργο των επιβατικών
μεταφορών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τότε, η κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να αφήσει τη
χώρα χωρίς επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές.
Ψύχραιμοι παρατηρητές
της ιδιότυπης σύγκρουσης που διεξάγεται αναφέρουν ότι οι «προθέσεις
Σπίρτζη» στόχο έχουν κυρίως το εσωτερικό κομματικό ακροατήριο και
ενδεχομένως τους συνδικαλιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ. Ειδικά οι
τελευταίοι καλλιεργούσαν έντονα το σενάριο της αποτυχίας της
αποκρατικοποίησης, του κλεισίματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (λόγω των κρατικών
ενισχύσεων που τη βαραίνουν) και, τέλος, τη μεταφορά του έργου της σε
μιαν άλλη κρατική επιχείρηση, είτε του ομίλου ΟΣΕ είτε εκτός ομίλου ΟΣΕ.
Μαζί με το έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, φυσικά θα μεταφερόταν και το προσωπικό
της.
Παράγοντες κοντά στην
ιδιωτικοποίηση χαρακτήριζαν τις προθέσεις κομματικών, συνδικαλιστών και
παρατρεχάμενων του υπουργού «όνειρα θερινής νυκτός». Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να
επιβιώσει, εκτός από τη διαγραφή των κρατικών ενισχύσεων ύψους άνω των
700 εκατ. ευρώ, χρειάζεται επενδύσεις που δεν μπορεί να προσφέρει το
ελληνικό κράτος. Ωστόσο, για λόγους πολιτικών σκοπιμοτήτων, η κυβέρνηση
αφήνει να καλλιεργείται το σενάριο, θέλοντας να δείξει ότι δεν συμφωνεί
με τις αποκρατικοποιήσεις που υλοποιεί, και κυρίως να μην κλείσει το
παράθυρο μιας αποτυχίας στην αποκρατικοποίηση. Η περίπτωση του ΔΕΣΦΑ
δείχνει τον δρόμο που ακολουθεί η κυβέρνηση. Οι κυβερνώντες ωστόσο
ξεχνούν ότι την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν τη διεκδικεί μια αζέρικη επιχείρηση, για
την οποία ευθύς εξαρχής οι Κοινοτικοί είχαν εκφράσει αντιρρήσεις, αλλά
μια ευρωπαϊκή εταιρεία και μάλιστα η τρίτη μεγαλύτερη του κλάδου στην
ήπειρο μας.
Τα πολιτικά τερτίπια της
κυβέρνησης αδυνατούν ή δεν θέλουν να συλλάβουν οι ξένοι και ειδικά οι
τεχνοκράτες της Ferrovie. Για τον λόγο αυτό ζητούν ν’ αποσαφηνιστούν οι
προθέσεις Σπίρτζη. Επίσης ζητούν να πληροφορηθούν τα ζητήματα ασφαλείας
και υγιεινής που αναφέρουν οι εργαζόμενοι στις καταγγελίες τους προς τη
διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πρόκειται για κατηγορίες που αντηλλάγησαν μεταξύ
διοίκησης και εργαζομένων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κυρίως μετά τον εγκλωβισμό
αμαξοστοιχίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έλαβε χώρα στη Φθιώτιδα τον περασμένο
μήνα κατά την επέλαση του χιονιά.
Τέλος, παράγοντες που
βρίσκονται κοντά στην αποκρατικοποίηση σημειώνουν ότι θα πρέπει σύντομα
να κλείσει το θέμα του αλγόριθμου υπολογισμού του κόστους της υπηρεσίας
γενικού οικονομικού συμφέροντος (ΥΓΟΣ). Η νέα σύμβαση που έχει υπογραφεί
μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ελληνικού Δημοσίου το 2016 δεν περιλαμβάνει τα
γενικά έξοδα (διοικητικά και άλλα κόστη) της εταιρείας στην παροχή της
υπηρεσίας και ως συνέπεια, πρέπει να επανυπολογιστεί. Καλά
πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι η τροποποίηση θα έπρεπε να γίνει
ούτως ή άλλως –δηλαδή ακόμη και στην περίπτωση που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν
ιδιωτικοποιούνταν– καθώς είναι παράνομη στο συγκεκριμένο σημείο. Πολλοί
εκφράζουν τη θέση ότι αυτή είναι η «νάρκη που έσπειρε» η πολιτική ηγεσία
με σκοπό να την αξιοποιήσει αυτή όπως νομίζει καλύτερα.
www.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου