Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2017

Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθήνας: Μετά από 103 χρόνια λειτουργίας έχει ηλεκτροκίνηση!


Πέρασαν 103 χρόνια από τότε που πρωτολειτούργησε ο Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός της Αθήνας. Σε αυτές τις δεκαετίες πέρασε όλες τις ιστορικές στιγμές της χώρας, αλλά καμία ιστορική στιγμή για τον ίδιο το Σταθμό.
Σήμερα όμως αυτό αλλάζει γιατί αρχής γενομένης από σήμερα ο κεντρικότερος Σιδηροδρομικός Σταθμός της χώρας, της πρωτεύουσας είναι και επίσημα πλέον εφοδιασμένος με ηλεκτροκίνηση και μπορεί να δέχεται ηλεκτροκίνητα τρένα.
Πριν από λίγο σε επίσκεψη επιθεώρησης που πραγματοποίησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ανέβηκε για το πρώτο ανεπίσημο δρομολόγιο από το Κεντρικό Σταθμό (Σταθμό Λαρίσης όπως είναι πιο γνωστός) και μαζί με τη Διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και δημοσιογράφους πήγε μέχρι τις Αχαρνές, παίρνοντας "γεύση" από την νέα αυτή εξέλιξη στα σιδηροδρομικά χρονικά της χώρας.
Τα έργα για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης αυτή την εποχή συνεχίζονται και αναμένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι και η ηλεκτροκίνηση να φτάσει μέχρι τον τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό της Αθήνας που είναι στο Λιμάνι του Πειραιά.
Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Θα πρέπει καταρχάς να αναφέρουμε πως η σημερινή μέρα για την Αθήνα έρχεται με καθυστέρηση ...50 ετών σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και περίπου 20 χρόνια σε σχέση με την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης σε άλλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Τι σημαίνει η όμως σημερινή μέρα για τον Σταθμό της Αθήνας, την Αθήνα την ίδια αλλά και τις Σιδηροδρομικές μεταφορές εν γένει;
Σε πρώτη φάση η πρώτη ευεργετική επίδραση της εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης είναι η βιώσιμη και ορθολογική λειτουργία του Προαστιακού Σιδηρόδρομου της Αθήνας. Μέχρι σήμερα η απουσία ηλεκτροκίνησης στο τμήμα ΣΚΑ-Αθήνα δεν επέτρεπε απευθείας δρομολόγια από τον Κεντρικό Σταθμό στο Αεροδρόμιο και το Κιάτο. Αυτό πλέον αλλάζει και ο επιβάτης χωρίς μετεπιβίβαση θα μπορεί να ταξιδέψει στο Αεροδρόμιο σε περίπου 40 λεπτά και σε περίπου 60 λεπτά στο Κιάτο με ταχύτητες που φτάνουν τα 160χλμ/ώρα.
Για τις υπεραστικές επιβατικές μεταφορές το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα γίνεται πλέον με ηλεκτράμαξες στο τμήμα Αθήνα-Τιθορέα και Παλαιοφάρσαλος-Θεσσαλονίκη και με ντιζελοκίνητη μηχανή στο (προς το παρόν) παλιό τμήμα του Τιθορέα-Δομοκός-Παλαιοφάρσαλος. Αυτό θα αλλάξει σταδιακά από το καλοκαίρι και μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο όταν θα αποδοθούν στην κυκλοφορία και αυτά τα τελευταία τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα και από το καλοκαίρι του 2018 τα δρομολόγια στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα είναι μόνο ηλεκτροκίνητα και σε περίπου 3 ώρες και 25 λεπτά.
Μεγάλη, θετική επίδραση θα έχει και στις εμπορευματικές μεταφορές που επίσης θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ηλεκτροκίνηση και να μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια και αγαθά σε πολύ μικρότερο χρόνο.
Η εγκατάσταση και λειτουργία ηλεκτροκίνησης στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Αθήνας, θα σημάνει και την ικανότητα (εφόσον ολοκληρωθούν μέχρι του χρόνου τα έργα στο διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη) και την δυνατότητα να πραγματοποιούνται από την πρωτεύουσα μετά από πολλές δεκαετίες και διεθνή δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα, σύγχρονα τρένα τόσο προς τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας όσο και προς την Κεντρική Ευρώπη. Τέτοια δρομολόγια υπήρχαν και στο παρελθόν αλλά με ντιζελοκίνητα τρένα που τελικά κρίθηκαν ασύμφορα.
Ο ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Αυτό που παραμένει ως μεγάλη εκκρεμότητα είναι πλέον ο ίδιος ο Σταθμός της Αθήνας που παραμένει ένα μεγάλο εργοτάξιο εδώ και 15 χρόνια.
Τα έργα της τρέχουσας εργολαβίας δυστυχώς δεν θα αλλάξουν την εικόνα ενώ και η επόμενη εργολαβία που έρχεται δεν θα διορθώσει την γενική εικόνα του σταθμού αλλά την προσβασιμότητα και τις αποβάθρες. Ο σταθμός σαν κτίριο προς το παρόν και μέχρι να αποφασιστεί η εκμετάλλευση του και η μετατροπή του σε μεγάλο τερματικό προορισμό θα παραμείνει με την εικόνα αυτή που ομολογουμένως δεν είναι κολακευτική.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου