Τα νέα μεγάλα έργα που σιγά-σιγά βλέπουμε να μπαίνουν στην σκακιέρα έχουν μία διαφορά σε σχέση με το παρελθόν. Δεν έχουν ως επίκεντρο τα οδικά έργα, αν και υπάρχουν ακόμα αρκετά σε αυτή την κατηγορία.
Μέσα από τη νέα αυτή γενιά βλέπουμε περισσότερα σιδηροδρομικά και κτιριακά έργα, διαμορφώνοντας μία νέα τάση στον τεχνικό χώρο. Αυτό το στοιχείο είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει την λειτουργία πολλών τεχνικών εταιρειών.
Ακόμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι το "μοίρασμα" αυτών των έργων. Εδώ πρέπει να πούμε ότι επίσης η απουσία πολλών οδικών έργων επηρεάζει την διασπορά τους. Η ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων που εξ ορισμού ήταν διάσπαρτοι σε όλη την Ελλάδα φέρνει ξανά τα έργα στην Αττική.

Είναι ένα πρώτο δυνατό στοιχείο. Η πρωτεύουσα και γενικότερη η Αττική εμφανίζονται και πάλι με πληθώρα έργων μετά από περίπου 12 χρόνια λίγων μεγάλων projects. Σημαντική παρουσία στον "χάρτη των έργων" έχει πλέον και η Κρήτη με δύο mega-projects. Επίσης σημαντική παρουσία καταγράφεται σε Δυτική Ελλάδα και Θεσσαλία.
Το ypodomes "μάζεψε" τα μεγάλα νέα project και δημιουργεί τον χάρτη των νέων έργων, όπως αυτός θα διαμορφωθεί στα χρόνια που έρχονται. Θα χωρίσουμε τα έργα σε Περιφέρειες και θα δούμε τους κερδισμένους, τους ουδέτερους και τους χαμένους αυτού του μοιράσματος. Επίσης να διευκρινίσουμε ότι μιλάμε για έργα που είναι είτε ήδη σε δημοπράτηση είτε ωριμάζουν διαδικαστικά. Ας ξεκινήσουμε:
ΟΙ ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ
Είναι σαφές ότι η Αττική είναι η μεγάλη κερδισμένη σε αυτό το μοίρασμα. Η Γραμμή 4 στο Μετρό της Αθήνας και το Ελληνικό είναι έργα-σημαίες που θα δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας για τα επόμενα 10 χρόνια και θα μεταμορφώσουν την πρωτεύουσα. Συναντάμε επίσης πολλά ακόμα έργα, όπως η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας, το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο αλλά και το δεύτερο Εμπορευματικό στον ίδιο χώρο (Θριάσιο 2), την Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων, το Academy Gardens (mall), o τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, η Β`φάση των έργων στον Σιδ.Σταθμό της Αθήνας, ο νέος τερματικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, ο νέος προβλήτας κρουαζιέρας στον Πειραιά, το νέο Μητροπολιτικό Πάρκο στα Λιπάσματα, η επέκταση του Τραμ προς Κερατσίνι-Πέραμα, το Εμπορικό Κέντρο στον Σιδ.Σταθμό του Πειραιά, το Νέο Κλειστό Γυμναστήριο Νέας Σμύρνης, η διευθέτηση του ρέματος Κόρμπι στη Βάρη, o υποθαλάσσιος αγωγός νερού προς Αίγινα κ.α. Στα νέα έργα προσθέτουμε και την Ανάπλαση Φαλήρου που ξεκίνησε στα μέσα του 2017.
Η Κρήτη επίσης είναι μεγάλη κερδισμένη όχι τόσο σε ποσότητα έργων όσο σε δύο έργα-ορόσημα για το νησί. Μιλάμε για το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Χανιά-Άγιος Νικόλοας, δηλαδή ο ΒΟΑΚ. Αυτά τα δύο έργα με συνολικό κόστος άνω των 2 δισ.ευρώ με πορεία ολοκλήρωσης μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας θα μεταμορφώσουν τις μεταφορές στην Κρήτη. Στον τουριστικό κλάδο περιμένουμε τις επενδύσεις για το Elounda Hills και το Κάβο Σίδερο, το ενώ στο χώρο της ενέργειας αναμένουμε τις επενδύσεις σε αιολικά πάρκα και την ηλεκτρική διασύνδεση με Πελοπόννησο.
Σημαντικά έργα περιμένει και η Δυτική Ελλάδα με τα σιδηροδρομικά να κυριαρχούν. Θα έχουμε πολλαπλά έργα μέχρι το Λιμάνι της Πάτρας με στόχο να διαθέτει διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή. Έχουμε τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων Ηλείας, την ολοκλήρωση του Άκτιο-Αμβρακία, το οδικό έργο Άκτιο-Λευκάδα.
Στην Περιφέρεια Θεσσαλίας έχουμε σημαντική κινητικότητα με τα σιδηροδρομικά έργα ηλεκτροκίνησης Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος, το Τρίκαλα-Εγνατία του Ε65 (μαζί με τη Δ.Μακεδονία), η αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης στη Νέα Ιωνία Βόλου, η ολοκλήρωση του Περιφερειακού στη Λάρισα, το Πύλη-Παλαιομονάστηρο, τις επεκτάσεις φυσικού αερίου κ.α.
ΟΙ... ΟΥΔΕΤΕΡΕΣ
Στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης έχουμε την Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων Αλεξανδρούπολης, το Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής τον κάθετο άξονα Ξάνθη-Σύνορα και τον διασυνδετήριο αγωγό IGB.
Στην Ήπειρο έχουμε το Ιωάννινα-Κακαβιά ως επέκταση της Ιόνιας Οδού, τα αποχετευτικά έργα σε Ηγουμενίτσα και Πρέβεζα και τον κάθετο άξονα προς τα Τζουμέρκα.
Στην Στερεά Ελλάδα έχουμε το Λαμία-Ξυνιάδα του Ε65, την παράκαμψη Χαλκίδας, το σιδ.έργο ΣΚΑ-Οινόη (μαζί με Αττική), τις επεκτάσεις φυσικού αερίου, την μεγάλη τουριστική επένδυση για το Atalanti Hills.
ΟΙ ΧΑΜΕΝΕΣ
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας τα έργα που έρχονται είναι μέχρι τώρα μετρημένα: η επέκταση του 6ου προβλήτα στο λιμάνι, το Εμπορευματικό Κέντρο στον Γκόνο, το νέο Νοσοκομείο Παίδων και τις επεκτάσεις φυσικού αερίου. Λόγω μεγέθους και πληθυσμού θεωρείται από τις χαμένες περιφέρειες.
Στην Πελοπόννησο έχουμε το σιδηροδρομικό έργο ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Αίγιο (μαζί με Δ.Ελλάδα) και Ισθμός-Λουτράκι, τις Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων, την ηλεκτρική διασύνδεση με Κρήτη.
Στην Δυτική Μακεδονία έχουμε το Τρίκαλα-Εγνατία του Ε65 (μαζί με Θεσσαλία). Εδώ παρατηρείται πλήρης έλλειψη νέων έργων και θα πρέπει να περιμένουμε αρκετά μέχρι να δούμε να ξεπηδούν και πάλι μεγάλα έργα για την περιοχή όπως αυτό της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Στις νησιωτικές περιφέρειες τα μεγάλα έργα είναι κυρίως τουριστικές επενδύσεις και για το Νότιο Αιγαίο η περαιτέρω ηλεκτρική διασύνδεση με το Ηπειρωτικό Σύστημα.