Με
σκοπό τη δημιουργία ενός δικτύου μεταξύ των επιχειρήσεων που επιχειρούν
στα Βαλκάνια και των μεταφορικών εταιρειών, χρησιμοποιώντας ειδικά και
γενικά συστήματα υποδομών και ανταλλάσσοντας πληροφορίες, τεχνολογία και
καλές πρακτικές στον τομέα της μεταφοράς που σχετίζεται άμεσα και
επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων
Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) προχώρησε στην υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας
(MOU) με τον Βουλγαρικό φορέα FBTI – Forum for Balkan Transport &
Logistics.
Στην συνάντηση εργασίας αποφασίστηκε να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο φορέων στην προώθηση θεμάτων όπως:
Το Μνημόνιο υπέγραψαν ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ. Κυριάκος Λουφάκης και ο πρόεδρος του FBTI Metafchiev Petar.
Η υπογραφή του MOU έγινε στην Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο μιας ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας συνάντησης εργασίας με εκπροσώπους από τον τομέα της σιδηροδρομικής μεταφοράς και των εξαγωγών.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η συζήτηση προβλημάτων, προοπτικών και τρόπων βελτίωσης της σιδηροδρομικής μεταφοράς προς και από τη Βουλγαρία και πέρα από αυτή ώστε να γίνει πιο εύκολη και πιο ανταγωνιστική.
Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν εκπρόσωποι των εταιρειών KUEHNE + NAGEL Α.Ε., Rail Cargo Logistics–Goldair S.A. και Schenker S.A. καθώς και ο Σωτήρης Θεοφάνης, συντονιστής της κοινοπραξίας DIEP GmbH – Terminal Link SAS – BELTERRA Investments.
Από βουλγαρικής πλευράς, πέρα από τους εκπροσώπους του FBTI, συμμετείχαν εκπρόσωποι των εταιρειών Bulgarian Railway Company, Bulmarket Cargo Bulgaria, DB Schenker Cargo Bulgaria και BDZ Bulgarian Stated Railways.
Στην εισήγησή του ο κ. Λουφάκης τόνισε την γεωστρατηγικής σημασίας σύνδεση μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας καθώς αποτελεί δρόμο πρόσβασης προς τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας, τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης καθώς και προς την Κεντρική Ευρώπη.
Επίσης, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εμπεριέχει περισσότερες ευκαιρίες για επενδύσεις και ανάπτυξη από μεταφορικές εταιρείες σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά, καθώς βρίσκεται 500 χλμ πιο κοντά στην Βαλκανική χερσόνησο που αποτελεί την φυσική ενδοχώρα του.
Επεσήμανε τα σημαντικά προβλήματα που υπάρχουν στην σιδηροδρομική σύνδεση των δύο χωρών, τα οποία αφορούν κυρίως την έλλειψη χωρητικότητας και συχνότητας των αμαξοστοιχιών καθώς και το υψηλό κόστος μεταφοράς.
Ο πρόεδρος του FBTI Petar Mutachiev υπογράμμισε την ανάγκη υπογραφής μιας νέας διμερoύς συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας, καθώς η υπάρχουσα ισχύει από το 1964 και τόνισε την στήριξη των βουλγαρικών αρχών στο εγχείρημα.
Για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής μεταφοράς απαιτούνται πρωτίστως παρεμβάσεις σε κανονιστικό επίπεδο και σε επίπεδο υποδομών, για τις οποίες εκτιμάται ότι απαιτούνται επενδύσεις της τάξης των 50 εκατ. ευρώ.
Όπως τόνισε ο κ. Θεοφάνης, οι εξελίξεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης είναι πολύ θετικές για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών από, προς και διαμέσου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που αποτελεί πύλη εισόδου και εξόδου.
Η υποδομή του λιμανιού θα βελτιωθεί σημαντικά με τις επενδύσεις που προγραμματίζονται, το ίδιο και οι παρεχόμενες υπηρεσίες ώστε να αυξηθούν και τα mainstream πλοία διεθνών ναυτιλιακών γραμμών που προσεγγίζουν το λιμάνι.
-η βελτίωση της χωρητικότητας της μεταφορικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Κούλατα –Σόφια – Βίντιν (γνωστή και ως Διάδρομος IV)
-η ανάπτυξη των διαβαλκανικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών
-η διεύρυνση της επιχειρηματικής βάσης μεταξύ των σιδηροδρομικών διαμεταφορικών εταιρειών
-η προώθηση νέας διμερούς συμφωνίας για την εξυπηρέτηση των σιδηροδρομικών γραμμών διέλευσης των συνόρων μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας
-η υπογραφή διασυνοριακής συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ή άλλων ελληνικών εταιρειών, μόλις το θεσμικό πλαίσιο το επιτρέψει – και των αδειοδοτημένων Βούλγαρων μεταφορέων για τη διασύνδεση των δικτύων στους εμπορικούς σταθμούς Kulata και Svilengrand βάσει της σύμβασης COTIF
-η αναδιοργάνωση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μέσω της ανάπτυξης και λειτουργίας των διαβαλκανικών σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών που διέρχονται από την περιοχή
-η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών σύμφωνα με την προτεινόμενη τροποποίηση της οδηγίας 92/106 / ΕΟΚ για τη θέσπιση κοινών κανόνων για συγκεκριμένου τύπου συνδυασμένες μεταφορές εμπορευμάτων μεταξύ των κρατών μελών.
Επίσης, τα δύο μέρη συμφώνησαν στη συνεργασία τους για τη δημιουργία ενός κοινού Βαλκανικού Κέντρου Τεκμηρίωσης για τις Μεταφορές.
Για τον σχεδιασμό συγκεκριμένων βημάτων υλοποίησης της μεταξύ τους συνεργασίας, τα δύο μέρη συμφώνησαν η επόμενη συνάντησή τους να πραγματοποιηθεί στη Σόφια στα μέσα Ιανουαρίου, οπότε θα έχει αναλάβει την προεδρία της ΕΕ η Βουλγαρία.
Στην προγραμματιζόμενη συνάντηση θα προσκληθούν οι σιδηροδρομικοί οργανισμοί των δύο χωρών, ιδιωτικές εταιρείες του κλάδου και αρμόδιοι εκπρόσωποι της Πολιτείας που έχουν ως χαρτοφυλάκιο τη σιδηροδρομική μεταφορά σε διάφορα επίπεδα (υποδομών, κανονιστικό, κ.λπ.).
Η υπογραφή του MOU έγινε στην Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο μιας ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας συνάντησης εργασίας με εκπροσώπους από τον τομέα της σιδηροδρομικής μεταφοράς και των εξαγωγών.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η συζήτηση προβλημάτων, προοπτικών και τρόπων βελτίωσης της σιδηροδρομικής μεταφοράς προς και από τη Βουλγαρία και πέρα από αυτή ώστε να γίνει πιο εύκολη και πιο ανταγωνιστική.
Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν εκπρόσωποι των εταιρειών KUEHNE + NAGEL Α.Ε., Rail Cargo Logistics–Goldair S.A. και Schenker S.A. καθώς και ο Σωτήρης Θεοφάνης, συντονιστής της κοινοπραξίας DIEP GmbH – Terminal Link SAS – BELTERRA Investments.
Από βουλγαρικής πλευράς, πέρα από τους εκπροσώπους του FBTI, συμμετείχαν εκπρόσωποι των εταιρειών Bulgarian Railway Company, Bulmarket Cargo Bulgaria, DB Schenker Cargo Bulgaria και BDZ Bulgarian Stated Railways.
Στην εισήγησή του ο κ. Λουφάκης τόνισε την γεωστρατηγικής σημασίας σύνδεση μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας καθώς αποτελεί δρόμο πρόσβασης προς τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας, τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης καθώς και προς την Κεντρική Ευρώπη.
Επίσης, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εμπεριέχει περισσότερες ευκαιρίες για επενδύσεις και ανάπτυξη από μεταφορικές εταιρείες σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά, καθώς βρίσκεται 500 χλμ πιο κοντά στην Βαλκανική χερσόνησο που αποτελεί την φυσική ενδοχώρα του.
Επεσήμανε τα σημαντικά προβλήματα που υπάρχουν στην σιδηροδρομική σύνδεση των δύο χωρών, τα οποία αφορούν κυρίως την έλλειψη χωρητικότητας και συχνότητας των αμαξοστοιχιών καθώς και το υψηλό κόστος μεταφοράς.
Ο πρόεδρος του FBTI Petar Mutachiev υπογράμμισε την ανάγκη υπογραφής μιας νέας διμερoύς συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας, καθώς η υπάρχουσα ισχύει από το 1964 και τόνισε την στήριξη των βουλγαρικών αρχών στο εγχείρημα.
Για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής μεταφοράς απαιτούνται πρωτίστως παρεμβάσεις σε κανονιστικό επίπεδο και σε επίπεδο υποδομών, για τις οποίες εκτιμάται ότι απαιτούνται επενδύσεις της τάξης των 50 εκατ. ευρώ.
Όπως τόνισε ο κ. Θεοφάνης, οι εξελίξεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης είναι πολύ θετικές για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών από, προς και διαμέσου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που αποτελεί πύλη εισόδου και εξόδου.
Η υποδομή του λιμανιού θα βελτιωθεί σημαντικά με τις επενδύσεις που προγραμματίζονται, το ίδιο και οι παρεχόμενες υπηρεσίες ώστε να αυξηθούν και τα mainstream πλοία διεθνών ναυτιλιακών γραμμών που προσεγγίζουν το λιμάνι.
-η βελτίωση της χωρητικότητας της μεταφορικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Κούλατα –Σόφια – Βίντιν (γνωστή και ως Διάδρομος IV)
-η ανάπτυξη των διαβαλκανικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών
-η διεύρυνση της επιχειρηματικής βάσης μεταξύ των σιδηροδρομικών διαμεταφορικών εταιρειών
-η προώθηση νέας διμερούς συμφωνίας για την εξυπηρέτηση των σιδηροδρομικών γραμμών διέλευσης των συνόρων μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας
-η υπογραφή διασυνοριακής συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ή άλλων ελληνικών εταιρειών, μόλις το θεσμικό πλαίσιο το επιτρέψει – και των αδειοδοτημένων Βούλγαρων μεταφορέων για τη διασύνδεση των δικτύων στους εμπορικούς σταθμούς Kulata και Svilengrand βάσει της σύμβασης COTIF
-η αναδιοργάνωση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μέσω της ανάπτυξης και λειτουργίας των διαβαλκανικών σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών που διέρχονται από την περιοχή
-η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών σύμφωνα με την προτεινόμενη τροποποίηση της οδηγίας 92/106 / ΕΟΚ για τη θέσπιση κοινών κανόνων για συγκεκριμένου τύπου συνδυασμένες μεταφορές εμπορευμάτων μεταξύ των κρατών μελών.
Επίσης, τα δύο μέρη συμφώνησαν στη συνεργασία τους για τη δημιουργία ενός κοινού Βαλκανικού Κέντρου Τεκμηρίωσης για τις Μεταφορές.
Για τον σχεδιασμό συγκεκριμένων βημάτων υλοποίησης της μεταξύ τους συνεργασίας, τα δύο μέρη συμφώνησαν η επόμενη συνάντησή τους να πραγματοποιηθεί στη Σόφια στα μέσα Ιανουαρίου, οπότε θα έχει αναλάβει την προεδρία της ΕΕ η Βουλγαρία.
Στην προγραμματιζόμενη συνάντηση θα προσκληθούν οι σιδηροδρομικοί οργανισμοί των δύο χωρών, ιδιωτικές εταιρείες του κλάδου και αρμόδιοι εκπρόσωποι της Πολιτείας που έχουν ως χαρτοφυλάκιο τη σιδηροδρομική μεταφορά σε διάφορα επίπεδα (υποδομών, κανονιστικό, κ.λπ.).
metaforespress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου