Δευτέρα 8 Μαΐου 2017

Έρχονται τα ηλεκτροκίνητα τρένα στον ΠΑΘΕ-Π, τα μεγάλα πλεονεκτήματα

Γιατί είναι καλύτερα με την ηλεκτροκίνηση και πότε ανά τμήμα θα "εξηλεκτριστεί" το δίκτυο
Με τον "αραμπά" και με καθυστερήσεις αρκετών δεκαετιών η Ελλάδα ετοιμάζεται να μπει στο κλαμπ των χωρών με ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο. Τα έργα εκσυγχρονισμού δείχνουν μετά από 25 χρόνια να φτάνουν επιτέλους στο σημείο που είναι δυνατός ο εξηλεκτρισμός του κύριου δικτύου σταδιακά από φέτος και μέχρι το 2022.

ΓΙΑΤΙ ΕΓΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ Η ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ
Η ηλεκτροκίνηση θεωρείται αυτονόητο μέρος του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου σχεδόν σε όλη την Ευρώπη. Τα πλεονεκτήματα του είναι πολλά: είναι περιβαλλοντικά φιλικό λόγω της χρήσης ηλεκτρισμού (που κάλλιστα μπορεί να είναι από ΑΠΕ), ενώ το κόστος του είναι μόλις το 1/10 του κόστους ενός πετρελαιοκίνητου τρένου.


Η εξοικονόμηση για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα είναι τεράστια και τα ευεργετικά αποτέλεσμα θα μπορέσουν να φανούν άμεσα με την μετατροπή των δρομολογίων σε κερδοφόρα άρα και με μεγαλύτερη πυκνότητα.

Επίσης με την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης η χώρα μας θα μπορέσει να υποδεχθεί τρένα άλλων χωρών που σήμερα, απλά δεν μπορούν να φτάσουν στην Ελλάδα λόγω της έλλειψης ηλεκτροκίνησης.

ΣΕ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΜΗΝΕΣ
Αυτή τη στιγμή ηλεκτροκίνητο είναι το τμήμα Θεσσαλονίκη-Λάρισα-Δομοκός και το τμήμα Κιάτο-Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος. Όλο το υπόλοιπο δίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο από πετρελαιοκίνητα τρένα. Αυτό πρόκειται να αλλάξει τους επόμενους μήνες καθώς μέσα στο έτος, μάλλον μέσα στο καλοκαίρι, αναμένεται να ηλεκτροδοτηθεί σταδιακά το τμήμα Πειραιάς-Αθήνα- 3 Γέφυρες και μέχρι την Τιθορέα καθώς ολοκληρώθηκε η εργολαβία ανάταξης της ηλεκτροκίνησης και διεξάγονται δοκιμαστικά δρομολόγια. Η ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης αναμένεται να φέρει σημαντικές βελτιώσεις στις χρονοαποστάσεις των δρομολογίων.

ΣΕ 2 ΧΡΟΝΙΑ
Στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό κατασκευή, ως μέρος του μεγάλου έργου-σκούπα σε όλο το τμήμα. Σύμφωνα με σιδηροδρομικά στελέχη αλλά και πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργείου μέσα στο 2017 θα ολοκληρωθεί το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι και το 2018 το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2018 και να λειτουργήσει στις αρχές του 2019.

Σε αυτό το χρονικό όριο η Αθήνα θα συνδέεται με τη Θεσσαλονίκη (στις επιβατικές τουλάχιστον μεταφορές) σε 3,5 ώρες με ηλεκτροκίνητα αθόρυβα πλέον τρένα και σε περίπου 4 ώρες μέχρι τα σύνορα (Ειδομένη).


ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2020
Η ηλεκτροκίνηση όμως δε σταματά εκεί. Στη Βόρεια Πελοπόννησο τα έργα εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης θα γίνουν σε 2 φάσεις. Η πρώτη φάση θα είναι από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο μέχρι το 2020 και η δεύτερη φάση από το Αίγιο μέχρι το Ρίο έως το 2022. Πιθανότατα μέχρι τότε να δούμε ηλεκτροκίνηση και στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα στη Θεσσαλία.

ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Σε φάση ολοκλήρωσης είναι η εργολαβία ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Πειραιάς-Αθήνα. Μέχρι το καλοκαίρι όπως αναφέραμε παραπάνω το έργο θα παραδοθεί στον ΟΣΕ και από εκεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να ξεκινήσουν τα νέα "εξηλεκτρισμένα" δρομολόγια Αυτό που θα απομένει θα είναι οι 2 νέες εργολαβίες που αφορούν τα έργα Β`φάσης του Σταθμού Αθήνας και την κατασκευής της Μεγάλης Σήραγγας Σεπολίων με 4πλη γραμμή, έργα που η ΕΡΓΟΣΕ τοποθετεί την δημοπράτηση τους μέσα στο 2016.

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ΠΑΝΤΟΥ
Στον προγραμματισμό όμως είναι και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο της Θεσσαλίας και συγκεκριμένα στα τμήματα Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου